OVB Vstřícná banka: Hodnocení je objektivní

Napsal OVB Allfinanz, a.s. (») 2. 4. 2010 v kategorii OVB Vstřícná banka, přečteno: 1314×

Oberbank AG pobočka Česká republika zpochybňuje vypovídací hodnotu průběžných výsledků projektu OVB Vstřícná banka. Vedení projektu odmítá takový nátlak a zásahy do hodnocení.

Dne 24.  března 2010 přinesla společnost Oberbank AG pobočka Česká republika zprávu, kterou kritizuje projekt hodnocení bank www.vstricnabanka.cz a tiskovou zprávu, která přinesla informace o průběžném, teprve dvoutýdenním hlasování veřejnosti. Účelem zprávy bylo informovat o preferencích lidí, kteří již v projektu aktivně hlasovali.

Oberbank AG pobočka Česká republika zpochybňuje vypovídací hodnotu průběžných výsledků s tím, že hlasoval jen malý počet hlasujících a tudíž, že výsledek není reprezentativní. Výsledek samozřejmě reprezentativní být nemůže a ani se o této věci ve zprávě nijak nezmiňujeme. Banka v této souvislosti uvádí ve své zprávě zcela nepravdivé tvrzení, že se má jednat o výsledky, nikoliv o, námi několikrát zmiňované, průběžné a částečné výsledky hodnocení. Stejně tak se nejedná o „anketu“, ale o „hodnocení“.

Názor veřejnosti

Názor veřejnosti, reprezentovaný hlasujícími tak není to samé jako „reprezentativní průzkum veřejnosti prokázal…“. O žádný reprezentativní průzkum se nejednalo a také žádná taková informace není ve zprávě uvedená a to ani v žádné skryté formě. K tomuto nepochopení uvedených pojmů ze strany Oberbank AG pobočka Česká republika uvádím v médiích běžně a standardně uváděné a chápané zástupce veřejnosti či zástupce odborné veřejnosti, které tvoří jeden či několik lidí, nikoliv tisíc odborníků dané profese.

Nižší počet hlasujících je způsoben tím, že projekt běží teprve po dobu 14 dní, každý uživatel, který chce hlasovat, se musí zaregistrovat a uvést údaje o své osobě. Nelze tedy hlasovat anonymně a pod rouškou anonymity účelově hodnotit a zkreslovat tak výsledky hlasování.

Právě tento systém umožnil organizátorovi projektu odhalit účelové hlasování marketingového oddělení Oberbank AG pobočka Česká republika, kteří se snažili svým hlasování změnit pořadí bank a vylepšit tak Oberbank AG pobočka Česká republika její hodnocení. Na kladném hodnocení jejich vlastní banky by nebylo nic zvláštního. Zvláštní je to, že se hodnotitel za Oberbank AG pobočka Česká republika snažil poškodit ostatní banky tím, že jim dal až na výjimky nejnižší známku. Tuto skutečnost jsme zaznamenali do archívu na screen shot.

Otevřenost

V celé naší tiskové zprávě není jediná nepravdivá informace. Ve zprávě není uveden počet hlasujících, protože tuto věc je možné si na stránkách bez problémů zjistit, včetně jmen a komentářů jednotlivých hlasujících. Ve zprávě je navíc uveden odkaz pro přístup na stránky projektu. To, že si mohla dle svého tvrzení Oberbank AG pobočka Česká republika jednoduše prověřit, jak to celé je, je totiž předností celého projektu, který je otevřený, prokazatelný, transparentní, nic neskrývá a každý, kdo o to má zájem, najde sám veškeré důležité informace přímo na stránkách bank. Tato otevřenost zřejmě z nějakého důvodu Oberbank AG pobočka Česká republika nevyhovuje.

Pojem dostatečně reprezentativní vzorek dle Oberbank AG pobočka Česká republika není nikde určen ani definován. Ve zprávě se o žádném reprezentativním vzorku nic neuvádí. Uvádí se pouze to, že se jedná o průběžné, dvoutýdenní výsledky hodnocení. Je zdůrazněno, že se jedná pouze o část hlasování a že konečné výsledky budou zveřejněny v určeném termínu. Bylo by zajímavé sledovat, zda by Oberbank AG pobočka Česká republika stejným způsobem reagovala, kdyby se umístila na předních místech tohoto hodnocení.

Banka navíc nemá žádné oprávnění a pořadatel žádnou povinnost žádat banku o svolení se zařazením do hodnocení. Tato povinnost neexistuje. Není možné, aby výrobce pračky, která propadla v testu kvality či testu spokojenosti zákazníků poukazovala na fakt, že nedal se zařazením svého výrobku do testu souhlas.

Kde jsou příčiny?

Oberbank AG pobočka Česká republika by se měla spíše než takto negativně prezentovat pozitivně a hledat příčiny proč není v očích lidí tak oblíbená jako jiné banky. Důvodem může být nevýraznost této banky, která se, ve srovnání s konkurencí, málo prezentuje. Počet tiskových zpráv a výskyt banky v médiích je oproti jiným bankám minimální. Je ironií, že se takto neadekvátně ozve banka, o které není jinak v médiích slyšet.

Z našeho pohledu se jedná o zřejmý pokus instituce zasahovat do práva veřejnosti na informace a to i informace průběžné, vzniklé na základě předem daných pravidel, informace prokazatelně pravdivé, snadno dohledatelné a ověřitelné.

Zpráva si nedělala ambice být reprezentativní, ale nabídla veřejnosti průběžné výsledky již hodnotících uživatelů, kteří nejsou anonymní, ale zaregistrovaní a identifikovatelní lidé, kteří sdělují své názory na jednotlivé banky a jejich produkty. V této otevřenosti celého projektu, jeho objektivnosti a průkaznosti chceme pokračovat. Zároveň odmítáme jakékoliv další zásahy a nátlak ze strany subjektů, které nejsou spokojeni s tím, jak je vidí bankovní klienti nebo porotci či média.

Miroslav Zeman, manažer projektu
www.vstricnabanka.cz www.bankovnipoplatky.com

Myslíte si, že je hodnocení OVB Vstřícná banka objektivní?
(1 hlasů) 50 %Ano
(1 hlasů) 50 %Ne
(0 hlasů) 0 %Nevím

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno

Komentování tohoto článku je uzamčeno.